hakimbashiA

مطالب آموزشی پزشکی

hakimbashiA

مطالب آموزشی پزشکی

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

متخصصان جنسی می گویند که زودانزالی می تواند به واسطه عوامل روانی و جسمانی یا ترکیب هر دوی آن ها اتفاق بیفتد.
زودانزالی به معنای انزالی است که قبل از این که فرد خودش بخواهد اتفاق بیفتد.
شرایط و موقعیت می تواند موقتی – نرمال- باشد، در مردان بدون تجربه یا نوجوانان یا همینطور افرادی که هیجان زیادی دارند یا افرادی که مدت ها از سکس دور بوده اند اتفاق بیفتد.
گزارش Hite در مورد جنسیت مذکر، هفت هزار مرد را مورد بررسی قرار داده که یافته ها نشان می دهد 21 درصد بین 50 – 60 ثانیه و 62 درصد دیگر بین 1 – 5 دقیقه به انزال می رسند.
از هر 6 مرد تنها یک فرد در بالای 5 دقیقه و از هر 10 نفر 1 نفر بالای 10 دقیقه به انزال می رسد.
بین نژاد و قومیت هیچ تفاوتی وجود ندارد و همچنین بین افرادی که ختنه شده اند و آن هایی که نشده اند هیچ تفاوتی وجود ندارد.

بسیاری از عوامل جسمانی می توانند به زودانزالی مرتبط باشند. با این حال، دلایل پزشکی زیادی وجود دارد که نشان دهنده علت زودانزالی می باشند.
در اوایل سال 1990، تحقیقات نشان داد که ماهیچه های لگنی به خصوص ماهیچه هایی که در اطراف اندام جنسی قرار گرفته اند، در زودانزالی مردان نقش دارند.
علاوه بر این، گفته شده است که در زمان انزال، فعالیت این ماهیچه ها افزایش می یابد. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که افرادی که زودانزالی دارند ماهیچه های بیش فعالی دارند که در آستانه تولید انزال هستند.
تحقیقات اخیر نشان داده که عفونت پروستات می تواند باعث زودانزالی شود.

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

انواع درد روده

1-دیورتیکولیت
درد پایین چپ شکم میتواند علل بسیاری داشته باشد. دیورتیکولیت یکی از شایعترین علل درد شکم در سمت چپ است. دیورتیکولیت زمانی رخ میدهد که دیورتیکول (کیسه های کوچک) در دیواره روده آلوده و ملتهب شود. دیورتیکول در مناطق ضعیف روده بزرگ که اغلب کولون نامیده میشود، شکل میگیرد.

دیورتیکول در بسیاری از بزرگسالان وجود دارد. همانطور که فرد پا به سن میگذارد، تعداد دیورتیکول افزایش مییابد و احتمال دارد که یکی از آنها پاره و یا متورم شود. در نتیجه دیورتیکولیت در سالمندان شایعتر است، هرچند که در افراد جوان نیز این وضعیت میتواند توسعه یابد. درد دیورتیکولیت هنگام غذا خوردن یا کمی بعد از آن، افزایش مییابد. علائم دیورتیکولیت عبارتند از:

رطوبت در شکم
تب
حالت تهوع
استفراغ
احساس باد کردن

...

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

1-درمان فیزیکی
بسیاری از کودکان مبتلا به سندروم داون دارای کم توانی هستند که پیشرفت فیزیکی آنان را تحت شعاع قرار داده و در صورت عدم توجه به قرارگیری بد بدن منجر خواهد شد. درمان فیزیکی به بهبود عضله ها و قوای آن کمک کرده و به آنان آموزش میدهد تا بدن خود را به صورتی به کار گیرند تا در کارهای روزانه به آنها کمک شود.

2- گفتار درمانی
کودکان مبتلا به سندروم داون اغلب دهانه ای کوچکی داشته و زبانشان بزرگ است و این موجب ایجاد مشکل در حرف زدنشان میکند. این مشکلات در کودکان دارای کم توانی میتواند وخامت بگیرد؛ زیرا تنوس ماهیچه ای می تواند بر صورت نیز تاثیر بگذارد. از دست دادن قدرت شنوایی هم در عدم بهبود گفتار این بیماران موثر است. با استفاده از گفتار درمانی، کودک مبتلا به سندروم داون میتواند یاد بگیرد که چگونه بر این مشکلات غلبه کرده و بهتر با دیگران ارتباط برقرار نماید. برخی کودکان نیز با استفاده از زبان اشاره اوضاع خود را بهبود میبخشند.

3- کاردرمانی
این نوع درمان به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی که نیاز به مستقل شدن دارد را فرا بگیرند. این درمان شامل گونه هایی از فعالیتها از یادگیری تا برداشتن اشیاء و غذا خوردن تا لباس پوشیدن میباشد. هدف درمان اینچنینی تبدیل این افراد به افراد بزرگسال مستقل است. این مستقل شدن میتواند در قالب مستقر شدن در خانه جمعی با افراد مبتلا به این سندروم هم باشد.

4- وسایل کمکی
به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای کمک به افراد مبتلا به سندروم داون وجود دارد که به ممد آن این بیماران میتوانند بر چالش های زندگی خود فائق آیند. برخی وسایل مانند سمعک و عینک مورد استفاده افراد سالم نیز به کار این بیماران می آیند. به غیر از این وسایل، وسایل دیگری نیز وجود دارد که برای یادگیری مفید است. این وسایل از ساده ترین چیزها گرفته مانند مداد سه بعدی که در دست گرفتنشان راحت است تا رایانه هایی با اسکرینهای قابل لمس و یا صفحه کیبورد با حروف بزرگ موجود است.

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

تقویت حافظه بلند مدت

افزایش تمرکز

لوازمی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند مثل تلویزیون، گوشی و کامپیوتر را کنار بگذارید و بیشتر مطالعه کنید. سعی کنید چیزهای جدید یاد بگیرید و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

جایی آرام برای مطالعه خود در نظر بگیرید. اگر فرزند خردسال دارید، او را تحت مراقبت شخص دیگری بگذارید و برای خودتان یک جلسه مطالعه بدون وقفه بگذارید.

برای رسیدن به حداکثر تمرکز این تمرین ها را انجام دهید!

استراحت

بعد از مطالعه چند دقیقه چشمان‌تان را ببندید و استراحت کنید. سعی کنید در این چند دقیقه به هیچ عنوان حواس‌تان پرت نشود و فقط در آرامش استراحت کنید.

 

تحقیقات نشان می‌دهد اگر بعد از یاد گرفتن چیزی استراحت کنید، اطلاعات به حافظه بلند مدت‌تان منتقل می‌شوند.

مرور کردن

مطالعات نشان می‌دهد که اگر قبل از خواب، مطالبی را که یاد گرفته‌اید مرور کنید، حافظه بلند مدت‌تان تقویت می‌شود. مرور مطالب مهم‌ترین ابزار برای جلوگیری از فراموش کردن است. بهترین نوع مرورکردن این است که وقتی یک مطلب جدید یاد می گیرید یک بار آن را همان شب قبل از خواب در حد 5 دقیقه مرور کنید، بار دوم دقیقا 7 روز بعد به صورت عمقی تر مرور کنید و بار سوم 27-31 روز بعد. این کار باعث ماندگاری تا 6 ماه می شود!

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

خواص دمنوش بلوبری

 1- سلامت قلب

دمنوش بلوبری به خاطر پتاسیم زیادی که دارد با گشاد کردن عروق و پایین آوردن فشار خون خطر ابتلا به تصلب شرایین، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد و عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد. علاوه بر این، دمنوش بلوبری سرشار از پروآنتوسیانیدین است که بدن را در مقابل بیماری های قلبی و عروقی بیمه می کند. 

2- بهبود عملکردهای شناختی

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بلوبری با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و رسوب پلاک ها در مغز به طور قابل توجهی روی عملکردهای شناختی بدن تاثیر می گذارند. این مساله باعث می شود جلوی برخی ارتباطات عصبی مغز که منجر به بروز آلزایمر، زوال عقل و بیماری های اعصاب و روان می شوند گرفته شود و به این ترتیب از مغز در مقابل این بیماری ها محافظت می شود.

3- کمک به هضم غذا

اسید گالیک یکی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری است که می تواند التهابات قسمت های مختلف بدن از جمله معده را برطرف کند. بلوبری با متعادل کردن سطح باکتری های روده به هضم غذا کمک می کند، ناراحتی های معده را کاهش می دهد و نفخ، دل درد، یبوست و اسهال را درمان می کند. 

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

مراحل کبد چرب

 کبد چرب در چهار مرحله توسعه می یابد. اکثر مردم بدون آنکه متوجه شوند در مرحله اول قرار می گیرند. این عارضه در مواردی کمی ممکن است تشخیص داده نشود و پیشرفت کند و منجر به آسیب کبدی شود. مراحل اصلی کبد چرب عبارتند از:

کبد چرب ساده (استئاتوز): تجمع بی ضرر چربی در سلول های کبدی که ممکن است فقط در طی آزمایش هایی که به دلایل دیگری گرفته می شود تشخیص داده شود.

استاتو هپاتیت غیر الکلی: (NASH) شکل جدی از کبد چرب است، در ان وضع کبد ملتهب می شود؛ تخمین زده می شود تا 5٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد.

فیبروز: در آن التهاب مکرر سبب زخم شدن کبد و اطراف رگ های خونی می شود، اما کبد هنوز قادر به عملکرد طبیعی است.

سیروز: شدید ترین مرحله ای است که سال ها پس از التهاب رخ می دهد تا جایی که کبد جمع و زخم و خراب می شود. این آسیب دائمی است و می تواند به نارسایی کبدی، توقف عملکرد کبد و سرطان کبد منجر شود.

ادامه مطلب...

 

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

 کمبود مصرف آهن سوء تغذیه یا رژیم غذایی نامناسب

کاهش جذب آهن در روده بیماری سلیاک، گاستریت آتروفی، برداشت یا جراحی بخشی یا تمام معده و یا روده و …

افزایش نیاز آهن در بدن بعلت هایی مانند بارداری، رشد سریع در دوران کودکی

افزایش میزان از دست دادن آهن از دست دادن بیش از حد خون به هر شکل

اگر تشخیص کم خونی فقر آهن قطعی است، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کنید. درمان کم خونی فقر آهن با مکمل های آهن بدون کشف علت تنها راه حل کوتاه مدت است.

کمبود خون ناشی از کمبود آهن ناشی از عوامل مختلف است. شایع ترین علت، خونریزی بیش از حد در طی دوره قاعدگی در زنان است. این عارضه به عنوان منوراژی شناخته می شود. به همین دلیل زنان بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن هستند.

در مردها و افرادی که قاعدگی ندارند، شایعترین علت کمبود آهن اختلالات مربوط به دستگاه گوارش است و شامل کاهش جذب آهن یا افزایش میزان از دست دادن آهن به علت خونریزی است.

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

تقویت هوش مالی

1- خواندن کتاب ها و مجلات مرتبط

فرقی نمی کند که به شکل معمولی و مرسوم کتاب دست بگیرید و مطالعه کنید یا محتواهای دیجیتالی را برای خواندن انتخاب کنید؛ در هر صورت مطالعه کردن راهی عالی و موثر برای رشد دانش مالی شما محسوب می شود. کتاب هایی مثل “انتقال کل پول ” و “سرمایه گذاری هوشمند ” همه نکات لازم از چگونگی پرداخت بدهی ها گرفته تا انتخاب برنامه های سرمایه گذاری موفق را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند. با صرف هزینه بسیار کمی برای خرید این قبیل کتابها به راحتی می توانید از راهنمایی های عملی برخوردار شوید و تکنیک های مفید و موثر در بهبود شرایط مالی را یاد بگیرید.

علاوه بر این، مجلاتی هم هستند که آموزش های مفیدی درباره نحوه پرداخت بدهی و کسب درآمد بیشتر در اختیارتان می گذارند. (مثل این مجله یا این یکی) مطالعه کردن روشی بسیار مناسب و موثر برای برای افزایش سواد مالی کودکان و بزرگسالان است. پس همین الان به یک کتاب فروشی بروید و کتاب های مرتبط با امور مالی را تهیه و شروع به خواندن کنید!

2- شرکت در سمینارهای مالی

در سمینارهای مالی شرکت کنید. هزاران هزار سمینار و همایش مالی رایگان وجود دارد که در آنها طیف وسیعی از نکات مفید درباره امور مالی آموزش داده می شود. مطمئنا در محل زندگی شما هم همایش و سمینارهای مختلفی برگزار می شود و حتی گاهی اوقات سخنرانان بزرگی هم در آنها حضور پیدا می کنند. پس از این فرصت استفاده کنید و هوش مالی تان را ارتقا ببخشید. ممکن است شرکت در برخی همایش ها مستلزم صرف هزینه باشد. اگر دلتان نمی خواهد هزینه ای بابت آن بپردازید قبل از شرکت در هر سمینار و همایشی مطمئن شوید که رایگان اند. بعضی از شرکت ها برای فروش بیشتر از تکنیک اعمال فشار و زور روی مشتری ها استفاده می کنند و ممکن است برای شرکت در بعضی از سمینارها مجبور به خرید محصولی شوید که اصلا به آن نیازی ندارید؛ بنابراین قبل از شرکت در هر سمیناری از جزییات آن با خبر شوید. از این وبسایت یا از این یکی، سمینارهای مالی ارائه می شوند.

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

اهداف کوچکتر، موفقیت بیشتر: برنامه مدیریت استراتژیک

مطمئنا وقتی شروع به ایجاد یک طرح و برنامه استراتژیک می کنید برای آن دلیلی دارید و می دانید قرار است دقیقا چه کاری انجام بدهید و چه زمانی به آن دست پیدا کنید و اگر خوشبین باشیم میزان موفقیتی که انتظار دارید بدست بیاورید را هم مشخص می کنید؛ مثلا اگر برنامه شما افزایش 25 درصدی میزان فروشتان در طی دوسال آینده باشد پس دقیقا مشخص کرده اید: 1? چه می خواهید؟ فروش بیشتر. 2? قرار است در چه زمانی محقق شود؟ دو سال آینده. 3? میزان این موفقیت چقدر باید باشد؟ حداقل 25%.

این بخش ساده و راحت قضیه بود. مشکلات و سختی ها معمولا هنگام تنظیم معیارها و نقاط عطفی که منجر به رسیدن به نتیجه دلخواه می شوند خودشان را نشان می دهند. مطمئنا اگر در یک سال و نیم به افزایش 10 درصدی میزان فروش نرسیدید در نیم سال مابقی نیز به آن نخواهید نرسید. به همین دلیل برنامه های مدیریت استراتژیک نه تنها بر روی هدف نهایی تمرکز می کند بلکه اهداف کوچکتر را نیز در بر می گیرد. وقتی برنامه ریزی استراتژیک انجام می دهید باید اهداف کوچکتر و در بازه زمانی کوتاه مدت را هم در نظر بگیرید و سپس نتایج به دست آمده را بر اساس برنامه ثابتتان تجزیه و تحلیل کنید. با این کار مطمئن می شوید که در مسیر درستی قرار گرفته اید و اگر از اهدافتان دور شوید، خیلی زود و قبل از اینکه دیر شود متوجه می شوید و دوباره به سمت موفقیت حرکت می کنید.

ادامه مطلب...

  • نیکا مهدوی
  • ۰
  • ۰

راههای رسیدن به آرامش

1-مرتب ورزش کنید

ورزش کردن باعث ترشح اندورفین در بدن میشود که باعث ایجاد آرامش و شادی در شما میگردد. پس مرتب ورزش کنید تا استرس را از خودتان دور کنید. ضمن اینکه باید سیگار و قلیان را کنار بگذارید زیرا این موارد به شدت استرس و حواس پرتی کمک می کنند. در کنار ورزش از غذاهایی مثل گردو، آووکادو و شکلات تلخ استفاده کنید زیرا بسیار کمک کننده هستند. پیشنهاد می کنیم یوگا و مدیتیشن بیاموزید!

2-نفس عمیق بکشید

دفعه ی بعد که با یک موقعیت استرس زا مواجه شدید، برای 1 دقیقه از کارتان دست بکشید و مراحل زیر را انجام دهید:

5 نفس عمی بکشید –شکم تان باید در اینحالت به عقب و جلو برود-

تصور کنید که همه ی استرس ها با هر بازدم از بدنتان خارج میشود

سعی کنید که لبخند بزنید

برای انجام این مراحل در خانه یا سرکار در مواقع لزوم احساس راحتی کنید.

3-عضلاتتان را ریلکس کنید

بعد از مرحله ی تنفس، ببینید که کدام عضلاتتان تحت فشار هستند- فک، شانه ها یا هر ناحیه ی دیگری که آرام نیست- به آرامی این قسمت های بدن را لمس کنید و ماساژ دهید تا آرامش کلی بدست آورید. این کار حتی ممکن است باعث شود که شما تصور کنید در مکانی آرام بخش هستید، مثل طبیعت، ساحل، وان داغ و…-

ادامه مطلب...

 

  • نیکا مهدوی